Våra klasser

MediYoga

Genom mjuka enkla rörelser, djupavslappning och meditation sätter MediYoga igång kroppens självläkande system.
Yogalärare hjälper en kvinnlig elev

Mjuka enkla yogarörelser med andetaget som fokus

MediYoga (medicinsk yoga) är en terapeutisk yogaform. Genom mjuka enkla rörelser, djupavslappning och meditation sätter MediYoga igång kroppens självläkande system. Den medvetna andningen går som en röd tråd genom hela yogapasset, och övningarna anpassas efter din förmåga just för stunden. De flesta övningarna går att göra både på yogamatta och på stol. Övningarna är långsamma och inkännande, utan krav eller prestation.

Svensk forskning har visat att MediYoga har god effekt mot bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.

Hur går ett pass i MediYoga till?

Ett yogapass består av sex delar

  1. Långa djupa andetag
    Du ligger på din matta och tillåter dig själv att landa i rummet och inuti dig själv. Här andas du långa djupa sköna andetag, som hjälper dig att skapa lugn och avspänning.
  2. Intoning
    Du för samman dina handflator, sluter ögonen och upprepar mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Detta betyder att du öppnar dig för din inre styrka och visdom, som nu får leda dig genom yogapasset.
  3. Fysiska övningar
    Många av övningarna görs sittande, medan andra görs liggande eller stående. De brukar vara ganska enkla, och du kan för det mesta välja om du vill göra dem på din yogamatta eller på en stol. MediYoga får lov att vara en aning utmanande, men det får aldrig lov att göra ont. Du gör varje övning efter din förmåga. Det är viktigt att du lyssnar inåt och känner efter vad som är lagom för dig just nu.
  4. Vila
    Du vilar en stund på rygg, gärna med en filt över dig. Här låter du kropp och sinne sjunka in i djup avslappning.
  5. Meditation
    Det finns många olika sätt att meditera. Meditationen kan exempelvis bestå av andningsövningar, sång, mantran, handställningar eller flera av dessa samtidigt. Att meditera hjälper dig att finna lugn, klarhet och inre balans.
  6. Uttoning
    Du för samman dina handflator, sluter ögonen och upprepar mantrat SAT NAM tre gånger. Detta betyder “Jag är sann”.

Källa: mediyoga.com

Dokumenterad effekt i svensk forskning. MediYoga är utvecklad under kliniskt/terapeutiskt arbete med människor och via kursverksamhet med tiotusentals deltagare på flera hundra svenska arbetsplatser sedan början av 1996. Detta yogiska system är också utvecklat utifrån resultaten av hundratals vetenskapliga studier över hela världen på olika former av yoga, bland dem ett halvt dussin svenska studier på bl.a. Karolinska Institutet, Danderyds sjukhus och i Karolinska Sjukhusets regi.

Om klassen

Typ av klass:

Nivå på klassen:

Boka klass:

Upptäck våra yogaklasser

Ashtanga Vinyasa Yoga

Är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är typiskt med ashtangayoga är att man utför ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa.

Yogalärare hjälper en kvinnlig elev

Vinyasa Yoga

Betyder ”andningssynkroniserad rörelse". I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg, vissa innehåller mer meditation, vissa mer kraftfulla positioner och vissa har ett mer spirituellt fokus. Vinyasayoga är egentligen mer ett sätt att yoga än en specifik stil.

Hatha Yoga

Ordet Hatha är sanskrit, där ”Ha” betyder sol och ”Tha” betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska yogapositioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa.